Cult

Verheerlijking Joop.nl door linkse media is Berlusconi-gedrag

05-11-2009 14:03

Toen Silvio Berlusconi begin oktober zijn camerateams afstuurde op een rechter omdat die een Berlusconi onwelgevallige uitspraak had gedaan, sprak vooral de linkse media in Nederland schande. Berlusconi is premier, een rechtse bovendien, en tevens eigenaar van de grootste televisiezenders in Italië. En de premier gebruikte zijn rechts-mediale complex om de rechter dagenlang op prime time af te kraken.

In de met name linksige pers verscheen artikel na opiniestuk waarin schande gesproken werd over het feit dat een politicus zoveel mediamacht heeft, die hij aanwendt ter meerdere eer van zichzelf en zijn politieke agenda. Berlusconi meldt altijd zonder blikken of blozen dat zijn zenders die van de linkse oppositie bestrijden. ‘Dat mag toch niet’, brompot de linkse media verontwaardigd, ‘waar is de onafhankelijkheid van de pers?’

Toen in de eerste week van november de door de linkse omroep VARA opgerichte opiniesite Joop.nl live ging, was dat overal nieuws, maar vooral in de linksige media, de Volkskrant voorop. Initiatiefnemer Francisco van Jole mocht aanschuiven bij het borrelnootjesprogramma Pauw & Witteman, waar dagelijks toch tussen de 800.000 en 1.000.000 Nederlanders naar kijken, om Joop.nl onbeschaamd te pluggen. Het NOS Journaal op 3 besteedde ook aandacht aan Joop.nl.

Van Jole vertelt te pas en te onpas dat hij Joop.nl jatte van de Amerikaanse site The Huffington Post om een tegenwicht te bieden aan de ‘rechtse’ website Geenstijl.nl. De rechtse media, in de vorm van die ene website, werden kennelijk te machtig en het links-mediale complex kwam in actie. De dag na de lancering van Joop.nl werd ook nog even een flink stuk van de voorpagina van de Volkskrant gereserveerd voor een bewieroking zoals die nog nooit was vertoond voor een nieuwe opiniesite.

Free publicity
Binnen 72 uur tijd kreeg de mediaconsument honderdduizenden euro’s aan free publicity over zich uitgestort, en dat voor en over een opiniewebsite die niets, maar dan ook werkelijk hé-le-maal niets nieuws doet, of zelfs brengt. Zonder enige gêne hijst het links-mediale complex een website op het schild, zonder ook maar één moment na te denken over de vraag wie hier in Nederland nu eigenlijk de Berlusconi is. Op dezelfde dag kwam ook nog eens de aankondiging dat de linksige Volkskrant gaat samenwerken met het VARA-programma Pauw & Witteman. Dat mag nu eenmaal van de linksige minister van Cultuur, Ronald Plasterk.

Waar was nu die heldere geest in het links-mediale complex die eerlijk achterover leunde, zijn moeilijke bril afzette, over zijn baard streek, zijn artikelen over Berlusconi nog eens doornam en dacht: ‘deze hypocrisie kan eigenlijk niet?’

Mededingingsautoriteit
Kennelijk zijn de linkse media alleen in staat om kritisch te zijn over niet-linkse media. Enige zelfreflectie is er niet bij. Ook politici uit de Tweede Kamer die nu zijn gaan schrijven voor Joop.nl zouden wat dat betreft even op hun achterhoofd moeten krabben, en een stapje terug doen. Hebben ze eigenlijk wel in de gaten waar zij aan meewerken? Schrijven voor een opiniesite is tot daar aan toe, maar hier is sprake van een ontwikkeling waar een mededingingsautoriteit naar zou moeten kijken. Een Eurocommissaris als Neelie Kroes zou haar tanden in dit dossier moeten zetten. Alleen al omwille van die kwade reuk zouden Kamerleden er goed aan doen Joop.nl te laten wat het is.

De makers achter Joop.nl zijn door de bank genomen ook nogal negatief over PowNed, de televisiezender die werd opgericht door Geenstijl-mensen en die sinds vandaag, 5 november, officieel is toegelaten tot het publieke bestel. Inderdaad, Geenstijl dat altijd zo aanschopte tegen door de overheid gefinancierde media, doet nu zelf mee. Hypocriet? Misschien, maar één ding: Geenstijl – sorry, PowNed, kwam er altijd clean voor uit dat ze eens even ‘lekker wat belastinggeld gaan stukslaan. Waarom? Omdat het kan!’ Het klinkt als een stel opportunisten dat, verbaasd over het eigen succes, doorgaat op het in een jolige bui ingeslagen pad. Is dat rechts? Niet rechtser dan het links-mediale complex dat zomaar even honderdduizenden euro’s aan belastinggeld stukslaat aan free publicity voor Joop.nl.

CC-Foto: Ricardo Stuckert