Recensie: De Persgroep iPad-app

15-11-2010 20:58

Dé iPad-app waar door ondergetekende reikhalzend naar werd uitgekeken is eindelijk gearriveerd. Althans, zal over enkele weken arriveren (“tweede helft december”) en voor iedereen beschikbaar zijn, nog voor de kerst zo is de belofte. Het gaat over de iPad-app van De Persgroep, de uitgever van de kranten Volkskrant, Trouw, Parool en AD in Nederland en o.a. De Morgen in België. Terwijl concurrenten NRC Handelsblad (gefaald, kut-app) en Telegraaf (geslaagd, schoolvoorbeeld-app) al enige tijd met HD-apps aanwezig waren in de app-store, bleef het uit de hoek van de Vlaamse krantenboer angstvallig stil. Tot deze afgelopen donderdag het stilzwijgen doorbrak en op het Amsterdamse iPad-event zijn multimediale plannen voor de komende jaren bekend maakte. Een van die plannen is een eerste fase iPad-app voor alle De Persgroep-kranten. Die auteur dezes reeds heeft mogen testen, zij het met een online editie van De Morgen, maar de overige kranten zullen exact dezelfde app gebruiken. Dat testen was een waar feest verklap ik vast. En ik verklap ook vast dat, mocht de iPad een echt succes worden onder alle Nederlanders, De Persgroep reeds een flink gedeelte van een nieuwe markt in handen heeft. Awel zulle, het zijn pientere knapen die Belgen.

Het is simpel: de Persgroep-app combineert al het nuttige en aangename van het krantlezen op de iPad. De krant kan worden gelezen als PDF, naar voorkeur inzoombaar met de vertrouwde wijsvinger en duim, én als platte tekst in een aparte window. Even klikken op een artikel en een window met plat opgemaakt tekst spring tevoorschijn, twee keer op de window klikken en de lezer springt weer terug naar PDF-vormgeving. Een leuke extra is dat men vanuit de platte tekst door alle artikelen van de krant kan sliden, zodat het mogelijk is de krant te lezen zonder ook maar de originele layout te zien. Het idee om de krantenartikelen zowel als PDF en als platte tekst aan te bieden getuigt van inlevingsvermogen met de lezer. Die wil namelijk zoveel mogelijk maar wil dan wel zelf kunnen kiezen.

Fotogalerij
Mooi is de fotofunctie. Tik op een foto en deze wordt zonder tekst weergegeven. Tik nogmaals, en de foto wordt groot weergegeven in hoge resolutie. Tevens is een slideshow beschikbaar voor alle foto’s op desbetreffende pagina. Terecht, mooie foto’s zijn het tenslotte waard om op de beste wijze te worden weergegeven, zoals ook de app’s van de BBC en Reuters al aantonen: foto’s geven het nieuws diepte, een iPad geeft ontelbare mogelijkheden aan die verdieping.

Live nieuwsfeed
Ook fantastisch: een live nieuwsfeed. Terwijl u de krant leest kunt u rechtsboven het laatste nieuws, zoals dat door de desbtreffende krant wordt aangeboden, in een RSS-reader meelezen. U leest dus niet alleen het oude nieuws (hét grote nadeel van kranten) u blijft tegelijk op de hoogte van het actuele nieuws. Het is kunstig van De Persgroep dat ze het oude trage medium krant hebben weten te combineren met de actuele snelheid van de nieuwe media. Zonder lezers van het medium weg te sturen, en daar ligt nou juist de kracht van deze app: het is een totaalbelevenis voor een gebruiker die niets liever wil dan alles meebeleven met zijn favoriete medium. Voor fans, door fans, dat idee.

Eigenlijk ontbreekt er maar weinig aan deze app. Eenmaal op de sidebar klikken en een scrolbare inhpudsopgave met alle pagina’s in thumbnail verschijnt. Er is een uitgebreide helpfunctie aanwezig, inclusief degelijke FAQ (vol met mooie Vlaamse volzinnen) en meerdere malen wordt de gebruiker op het emailadres van De Persgroep geattendeerd: “Hoe meer kritiek hoe beter” lijken die Belgen te willen zeggen. Dat heeft misschien ook te maken met de cultureel bepaalde Vlaamse hoffelijkheid (voor ons botte Hollanders is zulke uitgebreide servicepropaganda wellicht een cultuurshock) maar De Persgroep wil hoe dan ook innoveren. Waar andere mediabedrijven snel een app op de markt gooiden “omdat het kennelijk moet” (NRC, Elsevier) heeft De Persgroep een compleet nieuwe strategie bedacht om van iPad-krantlezers een compleet nieuwe doelgroep te maken. Een doelgroep die geld opbrengt. Die doelgroep zal de krant niet langer als stoffig medium zien, maar als hip merk. En als merk kun je maar één ding het beste doen: mensen aan je binden. Dat gaat het makkelijkst als je zo transparant mogelijk bent en ze uitnodigt hun bevindingen aan je toe te vertrouwen met de belofte daar ook wat mee te doen.

‘De krant is niet dood’

Die belofte wordt nu al deels ingelost. De app van De Persgroep lijkt het resultaat te zijn van veel luisteren naar kritiek en het observeren van de concurrent. Bovendien lijkt deze app haast een statement te maken: “De krant is niet dood, de krant is nog maar net begonnen”. En vooral dat zie je overal in terug. De app ademt als het ware de pioniersgeest van gepassioneerde krantenmakers die geen achterhoedegevecht wensen te leveren maar grote nieuwe revolutionaire veranderingen juist als uitdaging zien. Nieuwe media is geen verlies, nieuwe media is winst. Je moet er alleen even over nadenken.

Maar in dat maken van die winst zit ook gelijk de angel. Want hoe gaat die winst er dan precies uitzien? De prijs van een digitale De Morgen (en straks Volkskrant, Trouw, Parool, al zal de prijs per krant iets verschillen) is met 0,79 euro (1,50 euro voor de zaterdageditie met magazine) voor een los nummer en 14,90/85,00/149,00 euro voor een maand/kwartaal/jaar-abonnement heel netjes (eat that Elsevier!). Echter, met 100.000 Nederlandse iPad-gebruikers zal daarvandaan de winst niet komen. En ook al heeft deze app al een heuse (snelheidsvertragende) advertentie na de splashscreen, enorme bedragen zal zoiets niet opleveren, laat staan dat adverteerders daarvoor in de rij staan. Die zijn nog maar nauwelijks gewend aan het fenomeen internet.

iPad-strategie
Die winst moet dan komen uit nieuwe vormen van marketing in de tweede fase van De Persgroep’s iPad-strategie. Denk daarbij aan bewegende advertenties, klikbare video’s of roterende reclame-uitingen. Hoe dat er exact gaat uitzien is nog onbekend, De Persgroep wil vooralsnog alleen loslaten dat er in de toekomst “nog veel extra’s zal worden toegevoegd aan de app”. Die extra’s zullen voor een gedeelte zeker dienen voor commerciële uitingen, maar of dat voldoende zal blijken te zijn voor een lucratieve markt, daarvoor valt in dit vroege stadium nog weinig te zeggen. De grote doorbraak van de iPad lijkt er namelijk niet te zijn, het blijft een luxespeeltje voor nerds en gadgetfreaks. Aangezien de strategie van De Persgroep gericht is op toenemende adaptatie van het krantlezen via de iPad is dat wel een erg risicovolle strategie.

Gelukkig wordt die app zelf daar niet minder om. Die biedt, inderdaad, een totaalervaring voor de liefhebber. De beloofde tweede fase is dan ook hoopvol voor de ware digitale krantenliefhebber en daar wordt wederom door ondergetekende reikhalzend naar uitgekeken. De Volkskrant, Trouw en Parool zullen door mij voortaan op een bijzonder plezante manier worden gelezen, awel zulle.

Voordelen:

– pdfview en platte tekst mogelijk.
– fotogalerij.
– uitgebreide helpfunctie.
– duidelijk overzicht reeds aangeschafte kranten en persoonlijk archief.
– live nieuwsfeed.

Nadelen:

– lange opstarttijd met advertentie-splashscreen.
– weergave van bijvoorbeeld koppen in de weekendbijlage na inzoomen vlekkerig.
– iPad abonnement kan niet worden gecombineerd met bestaande papieren abonnement (moet apart worden gekocht).
– Persgroep-kranten zullen ongetwijfeld uit de Pressreader-winkel verdwijnen.

Voor deze recensie werd gebruikt gemaakt van de op dit moment werkzame app van de Belgische krant De Morgen. Dezelfde apps, met gelijke specificaties, voor de overige De Persgroep-titels zullen spoedig beschikbaar zijn.

Screenshots
(Klik voor grote versie.)

Totaaloverzicht van een pagina.

Leesbaar in PDF-versie…

Inclusief de bekende zoomfunctie…

En als platte tekst.

Extra fotoweergave.

Bij voorkeur opvraagbare inhoudsopgave met thumbnails.

Uw persoonlijke archief.

De live newsfeed.

Met uitgebreide helpfunctie in Jip & Janneke-taal met illustraties (krant lezen, elke dombo kan het leren!).

En een lekker vette Vlaamse F.A.Q.