Kritiek op Hyves legde oudmediale benadering bloot

22-12-2010 12:00

Het is inmiddels al weer even geleden: met argumentaties als “iedereen weet toch dat” werd de overname van Hyves door de Telegraaf Media Groep belachelijk gemaakt.  Want “iedereen weet toch dat Hyves het onderspit zal moeten delven tegenover Facebook”. Nu is de opmars van die laatste natuurlijk niet te onderschatten, maar de kritiek leek toch vaak op een geniep gegniffel over die Nederlanders die denken dat ze ook wat voorstellen. Terwijl Facebook aan een duidelijke opmars bezig is blijft Hyves immers ook nog steeds een relatief groot netwerk en ze is daarmee helemaal niet per definitie een slechte overnamekandidaat.

Kritiek op Hyves richt zich zelden op het platform

In de wandelgangen wordt er soms gefluisterd dat het databasemanagement bij Hyves zo slecht zou zijn dat er een serverpark elke dag een bos staat te ontbladeren om alles online te houden. Toch zie je weinig journalisten zich richten op de snelle groei van Hyves die de voedingsbodem van deze geruchten zou kunnen zijn. In tegendeel: in NRC Handelsblad verscheen nota bene een hoofdredactioneel commentaar dat met de overname door een “on-scrupuleuze uitgever” het lot van Hyves bezegeld zou zijn. De kritieken richtten zich dus ook vanuit de journalistiek op een mening over een ander uitgeversconcern in plaats van dat er inhoudelijke kritiek werd geleverd. Opmerkelijk genoeg haalde het NRC zelfs haar eigen inzichten over sociale-netwerksites aan, laten we eerlijk zijn: het NRC word toch niet vaak als autoriteit op dit gebied gezien. In zo’n geval denken we wellicht aan een ander nieuwsmedium, waarvan de uitgever nu net zojuist Hyves had overgenomen.

Of het voor een traditioneel nieuwsmedium nu wel of niet haar plaats is om online activiteiten te bekritiseren daargelaten, leek de kritiek op Hyves zich van verschillende kanten op slechts twee manieren onderscheiden. Ten eerste was Hyves al gedoemd te verdwijnen, ten tweede was ‘de Telegraaf‘ niet te vertrouwen en daarmee de overname sowieso een slechte ontwikkeling. De privacy van de gebruikers zou nu zelfs in het gedrang komen. Hyves, altijd al een commerciële partij, zou nu misbruikt kunnen worden voor marketingdoeleinden. Zelfs de connectie met een vliegramp werd niet geschuwd: als de Telegraaf een jongetje dat de ramp overleefde kon opbellen, wat zou dat dan wel niet zeggen over jouw privé-foto’s op Hyves, zo was de redenatie. Wanneer dat gepaard gaat met “Ik blijf wel alleen bij Facebook” dan heb je het sowieso misschien niet helemaal begrepen; over dataminen gesproken.

Wat moet TMG er mee

Laten we eerlijk zijn: het kan heel hard mis gaan, in verschillende cohorten zie je toch mensen twijfelen of iets anders niet leuker is. Feit blijft dat Hyves ook met aftrek van de inactieven gewoon een flink netwerk is. Uiteindelijk zal een eventuele teloorgang meer liggen aan externe ontwikkelingen dan dat de site zelf of de Telegraaf Media Groep heel slecht is. De uitdaging zal wellicht zijn te blijven innoveren, en het toch vrij lokale aspect te benutten door veel meer dan Facebook dichter op Nederland te gaan zitten met nog betere diensten en acties.

In de kritieken werd Hyves weggezet als “te kinderachtig” en “te onoverzichtelijk”. Deze laatste, nog enigszins inhoudelijke, kritieken gaan daarbij wel voorbij aan het feit dat ondanks deze gegevens de website wel enorm heeft weten te groeien. Dus misschien is er gewoon sprake van verschillende doelgroepen die allen iets anders zoeken in een social-network.

Is Hyves al dood aan het gaan?

Ondertussen is de overname van Hyves al ruim een maand geleden, waar gaat het dan nu heen. In de kritieken werd nogal schamper gedaan over het netwerk zelf; een netwerk dat niets voor zou stellen. Zo relatief kort na de overname zien we dat het helemaal niet plotseling slecht gaat. Misschien moeten we iets meer waardering hebben voor het grote succes. Daar gaat dan voor sommigen mee gepaard dat ze zullen moeten onderkennen dat de overname voor TMG helemaal niet zo’n domme zet was, zeker niet gezien de recente focus op hyperlocal van die laatste.

Een recent overzicht, gemaakt door een Italiaan, laat zelfs zien dat Hyves moedig weerstand blijft bieden in een Facebook-wereld, waarmee Nederland samen met een paar veel grotere landen een unieke positie inneemt. Het is eigenlijk bijna te treurig voor woorden dat het oude spreekwoord over het maaiveld ook hier weer lijkt te gelden. Ook vanuit een journalistieke hoek waarvan je zou verwachten dat ze met een professionele blik de media bekritiseren blijft men liever steken in vrij standaard Telegraaf-kritieken dan dat men de successen en tekortkomingen van Hyves durft te bespreken. Niet zo gek dat veel ‘nieuwe media’ zich nog niet zo druk maken om de nieuwe activiteiten van al die traditionele uitgevers: een écht serieuze benadering van online lijkt vaak nog heel ver weg.