Column

Laat je uitpoepen door een groot dier

24-02-2011 16:00

Vonder & Bloom. Ik had er tot gisteren nog nooit van gehoord, en u waarschijnlijk ook niet. Wel, Vonder & Bloom is een singer/songwriter-duo dat bestaat uit de zeer appetijtelijke dames Vonder en Bloom. Bijzonder aan dit duo is dat zij vanaf deze week huiskamerconcerten geven in de vertrekhal van Schiphol. Iedere dag, 80 dagen lang: het tweetal liet zich inspireren door Around The World in 80 Days van Jules Verne en heeft als doel niets minder dan wereldfaam. Ja, waarom ook eigenlijk niet? Goede promotiestunts kunnen vaak veel teweeg brengen en zijn bovendien vaak erg vermakelijk.

Niks nieuws natuurlijk, acts die promotiestunts uitvoeren ten tijde van bijvoorbeeld de release van een nieuwe plaat. Een van de bekendste voorbeelden is die van The Beatles die in 1969 op het dak van het Apple Records-kantoor in Londen speelden. Precies veertig jaar later speelden de boys van Bono & Co dit spektakel na. Deze keer diende het dak van het BBC Broadcasting House, eveneens in Londen, als podium. Ook weet iedereen nog hoe Radiohead hun plaat In Rainbows in 2007 online zette en hoe fans zelf mochten bepalen hoeveel zij er voor gaven: riskant, maar met succes. Je cd meesturen met het AD kan natuurlijk ook: minder riskant, vrij suf ook, maar toch succesvol.

Kaal en sliploos
Op laatstgenoemde promotiestunt na valt mij op dat de stunts en schreeuwen om aandacht de laatste jaren steeds heftiger en extremer worden. Dit maakt het voor het publiek natuurlijk allemaal extra leuk, maar dit legt in de artiestenwereld de lat ook wel steeds hoger. Britney Spears kan in het kader van “de lat verhogen” gezien worden als een vernieuwer, misschien zelfs wel een pionier, van haar generatie. Waar Madonna 25 jaar geleden het randje opzocht, daar zette Brit er drie stappen overheen, schoor met gemak haar hoofd kaal en liet zich wijdbeens en sliploos het hele internet overgaan. Iets later deed La Spears live op televisie alsof ze te dik was en niet kon dansen. Geen probleem, alles voor wat extra promotie. Wat Britney probeerde te promoten is vooralsnog niet geheel duidelijk, maar feit is wel dat de lat wat pr betreft gelijk een stuk hoger lag. Gevolg van dit soort bijna niet te toppen promotietaferelen zijn nog extremere promotietaferelen: neem ‘La Gaga’. Lady Gaga begreep Britneys boodschap en maakte een promotiestunt van zichzelf. Gehuld in een versneden koe op een rode loper verschijnen? Zij doet het! Drie dagen in een ei leven om vervolgens tijdens de grammy’s op het podium uitgebroed te worden? Gewoon doen! Want goede pr is het halve werk, zo schijnt.

Uitpoepen door groot dier
Benieuwd wat we te zien gaan krijgen wanneer iemand als Lady Gaga zich écht even moe maakt voor een goed uitgedachte promotiestunt buiten al haar standaard rode lopers om. Misschien dat ze zichzelf met haar nieuwe cd in de knuistjes midden op Times Square laat uitpoepen door een groot dier. Wie weet. Het wachten is dan op Kanye West die komt verkondigen dat Gaga zich door een best groot dier heeft laten uitpoepen, maar dat hij zich gaat laten uitpoepen door een nóg groter dier. Ik, en ik denk velen met mij, kijk er oprecht naar uit! Maar voorlopig, zeg de aankomende tachtig dagen, mogen we het op Schiphol doen met meisjes zónder vleesjurken, maar mét goede liedjes. En dat is ook best belangrijk, goede liedjes…

Tim Hofman werd eerder gecensureerd van 3voor12 en heeft een zus die Roos heet, vandaar dat hij op Twitter bekend staat als @debroervanroos.