Bezuinigen is wat anders dan lasten verzwaren

03-03-2011 09:00

Vandaag werd bekend dat minister De Jager niet van plan is de accijns op brandstof te verlagen. Volgens het rekenwonder uit Den Haag zouden we dan namelijk de Arabieren subsidieren. De prijs van een liter Euro 95 ligt nu rond de 1,70 euro en dat is zo’n beetje de hoogste benzineprijs van Europa. Ik wil hier verder niet ingaan op de samenstelling van die brandstofprijs, iedereen weet ondertussen dat het leeuwendeel van de opbrengst van elke liter richting staatskas stroomt. Waar ik wel op in wil gaan, is dat De Jager een kapitale denkfout maakt.

Juist hogere brandstofprijzen hebben een vliegwieleffect op de inflatie, dat komt namelijk omdat je niet alleen de brandstof voor je eigen auto betaalt, maar net zo hard meebetaalt aan de diesel van transportbedrijven die je supermarkt bevoorraden. Een oplopende benzineprijs heeft effect op bijna alle prijzen in Nederland. De overheid heeft een fors aantal machtige instrumenten om de brandstofprijs naar acceptabele niveaus te brengen; het kwartje van Kok, de accijns en de BTW. In al zijn wijsheid besluit De Jager dat het corrigeren van de brandstofprijs niet gewenst is, omdat we daarmee de arabieren subsidiëren. Zelden vrat ik het zouter.

Paradigma
Het van de pot gerukte paradigma (there, I said it) dat een lagere benzineprijs een direct effect zou hebben op de vraag naar benzine is je reinste kolder omdat de brandstofprijzen al nauwelijks in verhouding staan tot een netto modaal inkomen. Bovendien praten we niet over een verlaging van de brandstofprijzen met hele euro’s maar hooguit enkele dubbeltjes. Ik durf te beweren dat in tijden van recessie een verlaging van de brandstofprijs zal resulteren in verruiming van het budget voor andere huishoudelijke uitgaven en niet in het ongebreideld rallyrijden in de Brabantse bossen door Jan Modaal.

Het pijnpunt voor De Jager is dat hij veel minder belastinginkomsten vangt op een halfje wit of een pond rundergehakt dan op een liter diesel. Dát is zijn echte probleem, niet het valse argument dat hij de Arabieren zou subsidieren. Hoge brandstofprijzen zijn slecht voor de werkgelegenheid, investeringen en de consumptieve bestedingen. Jan Kees verzwaart dus de lasten door een rigide accijnssysteem dat niet meer van deze tijd is te laten prevaleren boven het stimuleren van de economische activiteit. Dat is bezuinigen volgens Haagse begrippen.

Incompetentie
Lastenverzwaring door zo buigzaam als een blok beton vast te houden aan belastingheffing die buiten proportie is. Bezuinigen is minder uitgeven, lasten verzwaren is je incompetentie als overheid afwentelen op je belastingbetalers.