Humor

RTL zoekt dé Social Media Goeroe van Nederland!

05-04-2011 16:00

Talpa en RTL4 gaan vanaf september op zoek naar dé social media goeroe van Nederland. RTL over De SM-Factor: “Wie zet zijn tools het beste in? Wie creëert een hype via niet-traditionele kanalen? Wie gaat er viral?” De Twitterverslaafde Nicolette van Dam presenteert het programma en zij wordt bijgestaan door Microblogger van het Jaar Nico Dijkshoorn. Tien heavy users krijgen in De SM-Factor de kans om hun online-invloed ten toon te spreiden. RTL volgt hen op Twitter en LinkedIn, maar ook tijdens workshops, seminars en keynote speeches. Elke week stemt het publiek één van de goeroes weg, geholpen door het deskundige commentaar van de jury. Die bestaat uit Henkjan Smits, Adjiedj Bakas en voorzitter Jeroen Mirck.

Doelgroepoptimalisatie
“Alles draait om doelgroepoptimalisatie”, vertelt Mirck. “Kunnen de kandidaten omschakelen van push-kanalen naar multilaterale communicatie? Want: een follower heeft geen waarde, een relatie heeft waarde.”Elke week krijgen de kandidaten een opdracht die zij zo multimediaal mogelijk uit moeten voeren. Mirck: “Dat kan een online campagne voor een grote verzekeraar zijn, maar ook het lokaliseren van een weggelopen hond of het op poten zetten van een bewustwordingsmanifestatie.”

Het gaat daarbij niet alleen om kennis en gebruik van de beschikbare platformen. Volgens Jeroen Mirck zijn ‘appearance, inhoud, cocreatie en goodwill’ net zo belangrijk. “Samenwerken is je creatieve kracht exponentieel laten groeien. Daarom verwachten we van de kandidaten dat zij respectvol met hun peer groups omgaan. Dit vak is niet voor schreeuwerts. Het tegendeel is waar: communicatie begint met luisteren. Na de wildgroei van de laatste jaren schreeuwt het internet om leiders met nuance, respect en een D66-lidmaatschap. Ik voorspel ‘the Age of Courtesy’.”

Spannond
Nico Dijkshoorn gaat onder meer de voice-overs bij het programma doen. “Mijn eerste presentatieklus, spannond”, vindt de dichter. “Ik kondig de kandidaten in 140 tekens aan. Daarnaast begeleid ik de items met commentaren als: ‘Klaas hield ook van doelgroepsegmentatie. Hakte hij de voeten van het winkelpubliek af. Nu doet elke schoenenwinkel dat’ of ‘Klaas zag de waarde van merkbeleving. Moest de bakker zich een dag lang een halfje wit voelen. Uniek in die tijd’.”

RTL wilde al langer ‘iets met online’. “Dat bekende Twitteraars als Nicolette en Nico zich aan het programma hebben verbonden, is geweldig”, vindt zendermanager Erland Galjaard. “Retweeten, bloggen, crowd-surfen; mij zegt het helemaal niets, maar volgens Nico, Nicolette en Jeroen gaat dat het helemaal worden in 2011. De Hyves-acount is in ieder geval al gelanceerd. De SM-Factor is vanaf 14 september wekelijks om 20.30 uur te zien op RTL4. Kandidaten kunnen zich nog opgeven via [email protected].

Jeroen Weghs is Black Hat SEO-specialist en Duurzaam Ondernemer. Dagelijks bespreekt hij de laatste ontwikkelingen in marketingland op zijn weblog DeAchteruitgang.nl.