Willen we niet meer zien in 2012: followknoppen op billboards

01-01-2012 15:00

Altijd enorm pijnlijk: marketeers die mee willen praten met de hippe mensen en dan net de verkeerde woorden gebruiken. Dat is toch een beetje als die ‘grappige’ oom op verjaardagsfeestjes die nog “fo shizzle!” tegen zijn neefjes roept op de verkeerde momenten. Vindt niemand leuk. Dat soort dingen pakken uiteindelijk altijd nét verkeerd uit, vraag maar aan Jackie. Het gaat vooral om de verkeerde opmerking op het verkeerde moment, waardoor “de andere partij” er eigenlijk geen raad mee weet en er wel een pijnlijke stilte móet vallen. Lekker de ‘verkeerde’ dingen roepen op het verkeerde moment gaan we natuurlijk alleen nog maar meer zien, uiteraard allemaal dankzij het internet. Dat geldt misschien nog wel meer voor visuele uitingen dan letterlijke uitspraken op een feestje terwijl veel van dit soort misstappen toch voorkomen zouden moeten kunnen worden. Want laten we even eerlijk zijn, waar slaan die Twitter- en Facebook-logo’s op billboards nu eigenlijk op?

Volg ons
Je kent het wel, in de hoek op een billboard: “Volg ons op” en dan de logo’s van Facebook, Twitter en eventueel LinkedIn. Zo. Nou. Typisch een gevalletje van “En dan nu?”. Ten eerste is het natuurlijk al helemaal niet meer hip om te laten zien dat je ook een Facebook en Twitter-account hebt. Laten we even eerlijk zijn: van een beetje merk verwachten we gewoon dat ze op enige manier ook op social media actief zijn. Daar hoeft niemand ons nog even extra op te wijzen. Maar er is ook het praktische probleem: maar al te vaak vergeet men ons dan te vertellen wat de naam van het account dan precies is; moeten we alsnog gaan googlen. En dan komen we dus weer bij stap één: we verwachten dat je online actief bent, dus zoeken we daar sowieso wel even op je merknaam.

Als je account dan @dejaapfoshizzle is, zet dát er dan bij en niet alleen “volg ons op Twitter”. Daar kunnen we namelijk niet zo veel mee. Knoppen op billboards blijken in de praktijk namelijk heel moeilijk klikbaar. Enfin, willen we dus niet meer zien: logo’s in je papieren advertenties om te laten zien hoe hip je wel niet bent dat je een Twitter-account hebt. Dat is toch een beetje het equivalent van al die begin jaren ’00 radioreclames die heel langzaam spelden op wel internet-adres je een bedrijf kon terugvinden en die hadden tenminste nog enig praktisch nut.

QR Codes
Wat we ook niet meer willen zien in dit nieuwe jaar: QR Codes op diezelfde billboards. Stel je voor dat je lekker in je auto zit, je rijdt langs een billboard en denkt “Nou, daar ga ik even lekker die code scannen”, nee dat gebeurt dus niet. Daarnaast zijn QR codes sowieso zelden handig omdat ze vaak “niet goed” gebruikt worden. Uiteraard mag u best zelf weten wat u achter zo’n code verstopt, maar telefoon pakken, richten (app starten) en scannen om dan uit te vinden dat de link gewoon naar -zeg- www.tpo.nl gaat is altijd een deceptie. vertel ons gewoon waar we moeten zijn, de meeste Nederlanders zijn misschien wel een beetje raar maar niet geheel debiel. QR codes zijn vooral handig om naar lange of ingewikkelde domeinnamen te verwijzen, als je het al echt nodig vindt zo’n ingewikkelde structuur te handhaven.

Er zijn verschillende gevallen waarin functionaliteit of design van lidmaatschapskaarten en posters is opgegeven voor een hippe QR code die vervolgens alleen verwijst naar het hoofd-domein: daar wordt niemand echt blijer van. Behalve die “fo shizzle” roepende oom. Mocht u het echt niet snappen dan is hier een handig QR Code stappenplan. Een fijn social-media-knoppen luw 2012 gewenst.